vrijdag 19 april 2024

Nieuwe workshop Djembe blijkt schot in de roos

De SVR organiseerde voor het eerst een workshop Djembé voor haar leden. Percussiegroep Djembé Rijen was daarvoor benaderd en zij wilden graag meewerken. Vanmiddag stonden er daarom ineens een stuk of twintig West-Afrikaanse percussie-instrumenten in de Oase klaar voor twaalf enthousiaste senioren.

Enthousiast, maar ook ietwat onzeker. Ze hadden immers nog nooit een djembé aangeraakt en vroegen zich af of ze het wel zouden kunnen.

Vier leden van Djembé Rijen gaven werkelijk een fantastische workshop. Kees legde alles haarfijn uit en werd daarbij geassisteerd door drie dames die ‘ingrepen’ waar nodig; en dat was eigenlijk niet eens zo vaak. Allereerst werd uitgelegd wat een djembé en een doun is en hoe je daar diverse geluiden uit kunt produceren. De handen moeten niet stijf zijn maar lekker ontspannen blijven, iets dat niet altijd meeviel voor sommigen. Een goede tip van Kees was, om de ringen af te doen. En dan moet je ook nog op het ritme letten waar de muziek uit opgebouwd is. Er bestaan veel variaties daarop, maar steeds met een herkenbaar basispatroon. Dat werd veelvuldig geoefend en stapje voor stapje uitgebreid. Coördinatie en motoriek blijkt zeker zo belangrijk om het juiste ritme te kunnen houden.

Bij elke maatschappelijke gebeurtenis hoort een speciaal ritme. Zo vertelde Kees bijvoorbeeld het verhaal over het vangen van vis in de zee. De vrouwen gaan met netten het water in en de mannen trommelen dan op een bepaald ritme. Daarna wordt de vis gegeten waar weer een ander ritme bij hoort. De senioren brachten uiteindelijk samen een heus optreden ten gehore. Normaal speel Djembé Rijen vanwege het geluid in de drumkelder van De Boodschap. Wij begrijpen nu waarom! Maar wat was het een gezellige middag. Soms met veel geconcentreerde gezichten, maar nog vaker met een grote glimlach. Het was heel leuk om op deze bijzondere manier muziek te maken met elkaar. Er werd door de deelnemers al gevraagd naar een vervolg workshop. Een verzoek waar SV-Rijen zeker over zal nadenken. De leden van Djembé Rijen die de workshop verzorgden, willen in ieder geval graag nog een keer terugkomen, want ook zij vonden het een geslaagde middag.

Klik op een foto voor volledig beeld