maandag 26 juni 2017

Fietsen tussen de aardbeien

Het was stralend weer. De 35 liefhebbers voor de 60 kilometer lange fietstocht naar de Belgische aardbeienstreek hadden zich verzameld bij De Boodschap. Een verslag met foto's.

De deelnemers vertrokken op 20 juni om 9.00 uur.  De thermometer zou die dag nog tot bij de dertig graden klimmen waardoor nogal wat mensen de fietsclub voor gek verklaarden! Maar het was prima te doen met korte stops en wat langere pauzes in deze prachtige aardbeienroute uitgezet door Johan Broers.

Via Molenschot ging de tocht langs Bavel naar Ulvenhout waar een sapje-in-het-gras werd aangeboden voor aanvang van de mooie route langs de Mark. Bij de paters in Meerseldreef was de koffie warm. Na het laatste stuk Mark kwamen de aardbeienvelden bij Hoogstraten in zicht. Zo te zien was het hard werken voor de vele plukkers in de genadeloze zon. In Castelre was de Castelhoeve speciaal voor ons geopend voor een warm of koud drankje. Hier kon ook de meegebrachte lunch worden genuttigd.  Het raadhuis, sinds de samenvoeging met Hoogstraten niet meer in gebruik, staat er stilaan te verkommeren.

De grens weer over: naar Chaam waar bij Dorpsbrouwerij De Pimpelmees van Toontje Schoen een ijsje of een frisje er wel ingingen. Ook de ‘schoentjes’ (het eigen biermerk) gleden vlot naar binnen! Een zanderig pad leidde de club naar de Pelicaenhoeve, een oude Vlaamse schuur waar de fietsers werden getrakteerd op een heerlijk aardbeientaartje bij koffie of thee. Ook werd er een documentaire vertoond over de geschiedenis van dit bijzondere stukje grensland waarin vooral de Norbertijnen en de schaapherdersfamilie Van de Broeke een bijzondere rol speelden.

Over Gilze en Molenschot met de wind op kop fietsten we terug naar Rijen. Rond 17.00 uur was iedereen, mede dank zij de goede begeleiding, weer veilig Thuis. Namens alle fietsers, met of zonder ondersteuning, hartelijk dank voor deze mooie en gezellige tocht.

RT