donderdag 18 september 2014

Dagtrip naar Slot Zuylen en de Utrechts oude binnenstad

SeniorenVereniging Rijen beleefde weer een fantastisch uitstapje, ditmaal naar Slot Zuylen en de grachten van Utrecht. De zon scheen en iedereen was op tijd zodat we even voor 9 uur konden vertrekken vanaf de Oase. De eerste stop was in Vleuten waar voor iedereen al een heerlijk stukje gebak klaar stond.

Met een ondergrondje in de maag reden we naar Slot Zuylen waar twee gidsen ons rondleidden en allerlei wetenswaardigheden over de vroegere bewoners vertelden. De stichting die het kasteel in beheer heeft, is erg zuinig op de inrichting, want na elke bezochte kamer werden onmiddellijk weer de luiken gesloten, zodat er geen daglicht binnen kon.

Voor de lunch reden we naar Vleuten. Verse broodjes, genoeg erop en koffie of thee zoveel je wilde. En dat smaakte, want wat krijg je een honger van zo’n dag. Hierna gingen we met de bus op weg naar Utrecht waar we om 14.00 uur verwacht werden bij de rederij.

Onderweg reden we door een wegafzetting die niet was afgezet. Pim, onze chauffeur, moest zich hieruit zien te redden. Dit deed hij geweldig, maar dit betekende wel een race tegen de klok. Onderweg werd gebeld naar de rederij en daar was men zo sportief om maximaal 10 minuten op ons te wachten. Wat een opluchting dat we dan ook binnen deze tijd arriveerden. De kapitein stond ons hoogst persoonlijk op de kade op te wachten. Snel aan boord en de rondvaart kon beginnen.

We voeren langs de middeleeuwse wasplaatsen, Utrechtse musea, de leukste en mooiste geveltjes. De gids vertelde zoveel dat we moeite hadden om het allemaal op tijd te kunnen zien. Eenmaal terug aan de wal was het tijd om op eigen gelegenheid de stad te gaan verkennen. Sommigen kozen voor het shoppen, anderen bezochten de Dom of lieten zich op het terras verwennen onder de stralende zon.

Iets later dan gepland kwamen voldaan weer aan in Rijen.