dinsdag 01 november 2016

De fietstocht naar Alphen

Een verslag met de foto's

Op 27 september vertrekken 23 SVR-deelnemers met stralend weer voor een fietstocht van ongeveer 35 kilometer. Bij De Steengroeve, tussen Gilze en Alphen, was het tijd voor koffie. Vervolgens weer op de fiets om via een prachtige route aan te komen bij het doel van deze dag: het Oudheidkundig Streekmuseum in Alphen. Het dorp dat ‘door de eeuwen heen bekend stond om zijn vette schapen, hamels geheten’.

De groep maakt onder leiding van Toon Timmermans een historische wandeling. Het wordt een boeiende voettocht: langs bekende maar ook minder bekende (voormalige) noodkerken, gemeentehuizen en bijzondere gebouwen. En natuurlijk het kerkhof waar de in 1971 overleden pastoor Binck, grondlegger van het museum, begraven ligt. “Nog nooit geweest” en “nooit geweten” zeggen deelnemers. Ook het ‘Pieckhuis’ van Joost Vromans met z’n Gaudi-achtige details (en niet één rechte muur) verbaast de kijkers.

Terug naar het museum waar veel in Alphen opgegraven voorwerpen te zien zijn. Onder meer uit de Merovingische tijd. In vitrines liggen voorwerpen die afkomstig zijn uit zowel mannen- als vrouwengraven: pijlen, zwaarden en gespen (mannen) en kralensnoeren, armbanden, broches en kookpotten die door vrouwen zijn gebruikt. Maar ook voorwerpen uit een recenter verleden vertellen geschiedenis. Een feest van herkenning: nostalgie! Zo ook in het klaslokaaltje in de bovenkamer: een schoolbankje met wat kroontjespennen, een vloeiblad en een inktlap.

Na wandeling en bezichtiging worden de vele  indrukken uitgewisseld. Johan bedankt! Niet alleen voor de mooie fietstocht die je hebt uitgezet maar ook voor het weer veilig naar huis loodsen van de deelnemers!

Voor wie ook eens naar het museum wil: www.streekmuseumalphen.nl