donderdag 27 juni 2024

Een zonnig dagje Volendam-Marken

Bijna 100 leden stonden vandaag al vroeg op de parkeerplaats van de Boodschap te wachten op de twee bussen die het gezelschap naar Volendam-Marken zou vervoeren. De werkgroep speciale activiteiten van SV-Rijen had namelijk een gezellig dagje uit georganiseerd naar deze toeristische plaatsen aan het IJsselmeer.

Na een rit van twee uur arriveerden we in Volendam. Na een klein stukje lopen over de dijk richting oude haven, kregen we in eetcafé ’t Havengat koffie met appeltaart. Dat ging er wel in na zo’n lange busreis. Het was prachtig weer en het zonnetje scheen volop. Ideaal weer voor een boottochtje richting Marken, een klein vissersdorp op een schiereiland. Voor de mensen die slecht ter been waren - en de trappen van de boot niet op konden - was een taxibusje geregeld. Super dat op die manier toch iedereen mee naar Marken kon. Opvallend in Marken zijn de kenmerkende groene huisjes die vaak op terpen gebouwd zijn en veelal tot de rijksmonumenten behoren. We hadden een uurtje tijd om op eigen gelegenheid Marken te verkennen. Het is niet zo’n groot dorp, verdwalen kun je er eigenlijk niet. Tijd voor een lekker drankje op een terrasje was er natuurlijk ook.

Voordat we met de boot terug zouden varen naar Volendam, werd tussen de middag in Taverne de Visscher Marken een lekkere lunch geserveerd. Ook in Marken kennen ze blijkbaar personeelsgebrek, want de lunch liet om die reden iets langer op zich wachten dan gepland. Daardoor misten we letterlijk de boot. Dus dan maar een half uurtje later mee. In Volendam was het gezellig druk met toeristen, die stroopwafels kochten of zich lieten fotograferen in Volendamse klederdracht. Wij hielden het bij een lekker ijsje terwijl we op ons gemak terugliepen naar de bussen.

In de bus werden flesjes water uitgedeeld waarna de terugreis begon. In Houten werd de leuke dag afgesloten met een heerlijk diner in restaurant de Engel. Er heerste een gezellige sfeer. Tenslotte weer de bus in voor het laatste stukje naar Rijen, waar we rond 21.00 uur bij de Boodschap aankwamen; een beetje moe, maar meer dan voldaan.

Een dikke dankjewel voor de organisatie, jullie hebben veel leden weer een mooie dag bezorgd!

Klik op een foto voor volledig beeld