vrijdag 06 juni 2014

Mooie fietstocht naar museum De Dorpsdokter

Lees het verslag en bekijk de foto’s van de fietstocht van 60 km naar Hilvarenbeek naar het museum De Dorpsdokter. Een mooie fietstocht naar een interessant museum.

Daar gingen we dan om 9.00 uur. Vanaf de Oase fietsten we met 28 personen door het dorp naar de Flaasendijk om daar via fietsknooppunten in de richting van Tilburg te gaan. Het was prachtig fietsweer met weinig wind en een lekker zonnetje. Bij café Zomerlust was de eerste pauze (pitstop) voor een kopje koffie en om de benen wat rust te geven.

In Hilvarenbeek stonden de vrijwilligers van museum De Dorpsdokter al op ons te wachten. In een enthousiast verhaal werden we meegenomen naar enkele eeuwen geleden. Van de vele voorwerpen/instrumenten die in het museum liggen, waren er enkele uitgekozen. Daarover werd iets verteld: over het instrument, waar het voor gebruikt werd en het verhaal erachter.

Zo hoorden we vertellen over de barbier uit de 16e eeuw die tevens chirurgijn was, over bloedzuigers, clisma’s, aderlaten en piskijkers. Het werd allemaal zeer plastisch verteld. Iedereen was zeer geïnteresseerd. Na deze informatie konden we met z’n allen het museum bezoeken waar we veel instrumenten uit de medische stand konden bekijken. Een indrukwekkend museum waar veel herkenbaars te zien is.

De collectie startte met instrumenten van dokter Bloemen en daarna werd die aangevuld met materialen van tandarts, apotheker, wijkverpleegster en enkele huisartsen.

De tuin met de medicinale planten zag er heel verzorgd uit en we zagen daar bloemen en planten die een gevoel van vroeger naar boven haalden.

Een geweldige fietstocht naar een prachtig museum met een schitterende tuin. Zeer de moeite waard. Johan, bedankt.