zondag 12 maart 2023

Geslaagde meeloopdag Koersbal

Donderdagmiddag 9 maart stonden leden van onze koersbalvereniging startklaar in de Oase voor de aangekondigde ‘meeloopdag’. Het werd tijd om nieuwe leden te werven, want het ledenaantal liep terug. Een ontwikkeling die we bij meer activiteitengroepen zien.

Vier van de nog negen overgebleven koersballers waren op tijd aanwezig, in de hoop dat er belangstellenden zouden komen om kennis te maken met het leuke spel dat koersbal is.

Rond 13.30 uur kwamen vier geïnteresseerden naar de Oase. De lange groene mat werd uitgerold. De nieuwelingen kregen eerst uitleg over het spel. De bal moet op een bepaalde manier gerold worden, omdat het zwaartepunt van de bal niet in het midden zit. Daarna werd er geoefend.

Er werd al gauw gesproken over ‘spookballen’ toen bleek dat de ballen inderdaad een eigen willetje hebben en uit de koers raken als er niet op de juiste manier gegooid werd. Dat gooien was trouwens ook nog wel een dingetje. Met jeu de boules gooi je de bal, met koersbal moet je hem rollen. Dat vergde ook even wat oefening. Gelukkig kon iedereen er om lachen als de bal niet altijd deed wat de bedoeling was. Maar oefening baart kunst. Het lukte steeds beter om dicht in de buurt te komen van de zogenaamde ‘jack’ (het kleine witte doelballetje).

Na het oefenen was het tijd voor een kopje koffie. Daarbij werd gezellig gekletst. Het bleek dat de nieuwkomers al wel lid zijn van de SVR, maar dat ze - door diverse omstandigheden - eigenlijk nog nooit ergens aan hadden deelgenomen. Maar het koersballen beviel ze toch wel.

Na de koffiepauze was er nog een uurtje tijd om een echt potje koersbal te spelen. De deelnemers werden verdeeld in vier teams van ieder twee spelers. De verdeling was perfect; een ervaren koersballer vormde een team met een nog onervaren koersballer. Het werd een sportieve en gezellige middag, waarbij de gasten zich meteen thuis voelden. De koersbalclub is met deze kennismakingsdag weer een paar leden rijker.

Klik op een foto voor volledig beeld