zaterdag 22 april 2023

Goed oud worden in Rijen

Vrijdagochtend gingen 20 SVR- leden uitvoerig en actief met elkaar met het onderwerp ‘Wonen en Zorg’ aan de slag. Voorzitter Truus Noij verwelkomde de gasten en gaf het woord aan Els van Daal, van KBO-Brabant, die de bijeenkomst verder leidde. Marielle Doremalen, wethouder sociaal domein, was als toehoorder ook aanwezig.

Brabant vergrijst in een rap tempo: we worden ouder en er komen steeds meer 65-plussers bij. Dat geldt ook voor gemeente Gilze en Rijen. Senioren willen liefst zo lang mogelijk in de eigen vertrouwde, veilige en sociaal aantrekkelijke omgeving blijven wonen, ook als men straks wellicht (meer) zorg nodig heeft. Daar moeten we dan wel tijdig over gaan nadenken, onze wensen en ideeën inbrengen en vooral initiatief gaan nemen. Verblijf in het verpleeghuis is tegenwoordig alleen nog mogelijk in bijzondere omstandigheden, en alleen als er een echt zware zorgvraag is. In de toekomst zal steeds minder zorgpersoneel beschikbaar zijn voor de toenemende groep hulpbehoevende senioren, óók in Rijen.

Als je wacht totdat het moment daar is, dat je hulp nodig hebt en niet meer thuis kunt wonen, dan ben je te laat. Daarom is het belangrijk om nu al na te denken over jouw toekomst. Waar kun je terecht als je niet meer zelfstandig kunt wonen, wie helpt jou als je niet zelfredzaam meer bent?

Een fijne leefomgeving en vooral de mogelijkheid om andere mensen te kunnen ontmoeten, is erg belangrijk. Mensen kijken dan meer naar elkaar om en dat voorkomt weer eenzaamheid. Gemeenten zouden daar rekening mee moeten houden als er woningen gebouwd gaan worden. Maar er zijn meer mogelijkheden. Je kan bijvoorbeeld een Woonscan laten maken, zodat je met wat aanpassingen langer thuis kunt blijven wonen. Of wellicht kan er een mantelzorgwoning geplaatst worden bij een van de kinderen.

Naast een geschikte woning en een fijne woonomgeving is het ook belangrijk om een breed sociaal netwerk te hebben. Durf om hulp te vragen aan familie, vrienden of buurtgenoten. Sluit je aan bij een vereniging, blijf op de hoogte wat er in je omgeving speelt, leer omgaan met (digitale) hulpmiddelen. Hoe dan ook, zorg dat je niet eenzaam wordt en blijf zo lang mogelijk actief.

De opkomst voor deze info-ochtend was helaas matig. Veel senioren denken blijkbaar nog steeds ‘komt tijd, komt raad’. Dat het zo niet werkt, heeft Els van Daal de aanwezigen meer dan duidelijk kunnen maken. Het was goed om een keer stil te staan bij deze fase in ons leven die een keer gaat komen!

Klik op een foto voor volledig beeld