zaterdag 30 januari 2016

Informatieochtend: Hoor jij wel genoeg?

Ouder worden gaat vaak samen met gehoorverlies. Voor veel senioren kwam de informatiebijeeenkomst over dit onderwerp dan ook als geroepen.

De belangstellenden die naar de Oase waren gekomen om de informatie-ochtend van de stichting Hoormij (voorheen NVVS) bij te wonen gingen stuk voor stuk naar huis met (veel) meer kennis over slechthorendheid. Ze kregen informatie over allerlei soorten oplossingen daarvoor, over financiële aspecten, en over nieuwe technologische ontwikkelingen. Zoals bijna alle informatieochtenden van SV-Rijen was ook deze interessante ochtend gratis en konden zowel leden als niet-leden hem bijwonen.

De presentatie werd verzorgd door vier ervaringsdeskundigen van de stichting Hoormij. Voor de gelegenheid was in de Oase een ringleiding aangebracht. De gesproken teksten werden simultaan door een schrijftolk uitgetikt op een laptop en op een scherm geprojecteerd.

Slechthorendheid kan allerlei oorzaken hebben. Ook de leeftijd speelt een rol. Welk hoortoestel het beste werkt moet steeds per individu bekeken worden. Naast het gehoorapparaat zijn er diverse andere ondersteunende mogelijkheden. De sprekers noemden er een aantal en gaven tal van adviezen over de route die je kunt bewandelen als je slecht hoort en op zoekt bent naar oplossingen. Ook verzekeringsaspecten kwamen daarbij aan de orde.

Daarnaast kwamen ‘omgangsregels’ ter sprake. Schaamte is een slechte raadgever. Wie slecht hoort, kan dat in gezelschap beter direct zeggen. Dat is namelijk de enige manier om voor elkaar te krijgen dat mensen er rekening mee houden. Als je slechthorend bent,moet je opkomen voor jezelf. Dat je grappen in gezelschap niet kunt volgen moet je misschien accepteren, maar het onderhouden van sociale contacten is dankzij de vele hulpmiddelen die er zijn heel goed mogelijk.

Op internet is veel informatie te vinden over slechthorendheid en oplossingen daarvoor. Klik voor de website van stichting Hoormij HIER.  Je kunt lid worden van de stichting, dan krijg je automatisch recht op allerlei informatie. Voor onafhankelijke informatie over hulpmiddelen kun je terecht op de website Hoorwijzer (klik HIER).

De ochtend werd afgesloten met een demonstratie van signaalhond Doerak, die onder andere liet zien hoe hij zijn baasje waarschuwt als de deurbel of de telefoon gaat. De hond reageert ook als er in het verkeer een fiets aankomt en als de slechthorende bij het wandelen een sleutelbos laat vallen.

MB