woensdag 03 mei 2023

Jokeren en rikken, al 25 jaar in de Oase

Op woensdag 3 mei was het dan eindelijk zover: de kaartclub vierde haar 25-jarig bestaan. Het jokeren en rikken als activiteit van SV-Rijen bestaat natuurlijk al veel langer, maar het jubileum is nog nooit gevierd.

In de soos in de Bernadetteschool en later in de oude Rabobank zal er ook al wel gekaart zijn, maar pas in 1991 werd de kaartclub opgericht. Alle activiteiten van SV-Rijen zijn sinds 1997 gehuisvest in de Oase en daarom zijn veel groepen in dat jaar opnieuw begonnen met tellen van het bestaan. We zitten nu al wel in het 26e jaar sinds de nieuwe telling, maar vorig jaar kon het jubileum niet gevierd worden vanwege corona.

In de pauze kregen de 40 aanwezige kaarters een drankje en een hapje aangeboden. In haar toespraak stond Truus Noij, voorzitter van SV-Rijen, stil bij het jubileum. Een van de voorgangers van SV-Rijen, ‘de vereniging voor oude van dagen en gepensioneerden’, was opgericht om de gepensioneerde mannen wat bezig te houden. Kaarten moet daar voor de mannen als activiteit bij hebben gezeten. Later kwamen er activiteiten voor dames bij: breien, haken en borduren.
Truus feliciteerde alle kaarters en sprak de hoop uit dat iedereen nog lang kan blijven kaarten in een gezellige sfeer.

Om te kunnen kaarten hoef je geen lid te worden van de kaartclub zelf; lid zijn van de seniorenvereniging is genoeg. Iedere woensdag om uiterlijk 13.30 uur ben je welkom in de Oase om te komen jokeren of rikken. De contactpersonen, Jan van den Bleek en Piet van Kuijk, delen de 30 tot 40 kaarters in tafels van 4 of 5 personen in en dan wordt er tot ongeveer 16.00 uur gekaart. De kosten bedragen € 1,00 per keer en per tafel is er één prijs. Voor de beste kaarter het eigen inleggeld en van de anderen aan tafel; maximaal € 5,00 dus.

Kaarten is voor veel senioren een heerlijke ontspanning. De activiteit houdt bovendien de geest scherp. En dat is mooi meegenomen. Er is plaats voor nieuwe deelnemers. Kent u het spel nog niet zo goed, dan is er hulp van ervaren kaarters. Bel naar 0161 - 22 52 71 of mail naar de contactpersoon. Op woensdagmiddag naar de Oase komen kan natuurlijk ook.

Klik op een foto voor volledig beeld