donderdag 11 mei 2023

Lentewandeling met Willem en Frans

Donderdag 11 mei om 9.30 uur stonden Frans Jonkers met muts en Willem Post met pet klaar bij ‘de Leemput’ voor de traditionele lentewandeling. Zeventien leden, waarvan 15 dames, waren op de aankondiging in de agenda afgekomen.

In de bossen van Surae werd de groep in tweeën gesplitst voor een rondwandeling van zo’n twee uur. De beide gidsen hadden de tocht het begin van de week al verkend, dus wisten ze heel goed welke bijzondere dingen er op welke plekken te zien waren.

We begonnen bij de eerste blaadjes van orchideeën, hierna een gaatje in een boom, dat door zijn bewoner keurig op maat dichtgemetseld wordt. Via wat meerstammige eiken naar de kiembladeren en ‘echte’ bladeren van een zeer jong beukje. Dan een duivelswandelstok om vervolgens wat langer stil te staan bij heksenboter. We werden ook gewezen op de salomonszegel, een prachtig plantje met drie mooie bloemetjes onder het blad. Via een haag van Amerikaanse vogelkers begonnen we aan de terugweg. Tussendoor nog aandacht voor wilde aardbeien, stekelbrem, een zwanennest, bosviooltjes en pinksterbloemen in het water. Bij één plantje werd er in onze groep Google en een plantenapp erbij gehaald: is het nu Roberts kruid, een reigerbek of een zachte ooievaarsbek? De laatste kreeg de meeste stemmen. Naast de aandacht voor de vele planten kregen we ook nog van alles te horen over de historie van het landschap: zandverstuivingen, de heide, waterlopen en de diverse plassen. Regen is er trouwens de laatste tijd genoeg gevallen, want bij de vleermuizenbunkers is het lang geleden dat ik zoveel water heb gezien.

Iets later dan gepland waren we terug bij ‘de Leemput’, waar Simon en Toos de deuren wat eerder geopend hadden, zodat wij nog na konden praten onder het genot van een kopje koffie. Het was een gezellige, leerzame rondwandeling. Met dank aan de beide gidsen Frans en Willem en hartstikke mooi dat ze zo’n schitterend wandelweer hadden geregeld.

Qua wetenswaardigheden zal dit verslag niet compleet zijn en ik hoop dat ik alles goed geschreven heb, want het was nogal wat om al die namen te onthouden.

Klik op een foto voor volledig beeld