zaterdag 15 juni 2024

Meerdere optredens Koor 'Oud Goud'

Het nog vrij jonge seniorenkoor 'Oud Goud', heeft onlangs met succes een aantal uitvoeringen buiten de Oase mogen verzorgen. Ze gingen naar de Heemkring, naar Vita en naar Wilgenhart.

Bij de Heemkring in Gilze
Het eerste optreden vond plaats op zondag 5 mei in de tuin van Heemkring Molenheide, hartje Gilze. Dit ter gelegenheid van een drastisch en duurzame renovatie door een groep van tien vrijwilligers. Een renovatie die ruim twee jaar in beslag heeft genomen. Onder een afdak van een open schuur en met uitzicht over prachtig aangelegde perken zong het koor in twee blokken in totaal 19 liedjes.
De ruimte was krap en het lage afdak deed wat afbreuk aan de klank, maar het weer was perfect en de bezoekers genoten zichtbaar van de prachtige perken en vrolijke klanken.

Enthousiast optreden bij Zorgcentrum Vita
Woensdagmiddag 8 mei. Precies om 14.15 uur werd het eerst lied ingezet. 25 koorleden en circa 60 enthousiaste aanwezigen in een ruime en gezellige zaal bij Zorgcentrum Vita in Rijen. Helaas zonder de vaste dirigent Henk van Onzenoord. Wegens overlijden van zijn moeder verhinderd. Zonder dirigent is bijkans varen zonder stuurman, maar het bestuur besloot het er toch maar op te wagen. Met een enthousiast koor en minstens zo enthousiaste toehoorders werd het een gezellige middag. De gastvrije medewerkers van het zorgcentrum en snel geproduceerde tekstbladen voor de vele meezingers in de zaal, zorgden voor een amicale sfeer. Het uitlopen van dit optreden was wat minder gelukkig voor het zorgpersoneel. Iets om in het vervolg wel rekening mee te houden. Maar ja, die sfeer...!

Wilgenhart Zomerfair
Bij Wilgenhart in Molenschot is altijd wat te beleven. Van relaxen in de Bed en Breakfast of knuffelen met de dieren, tot kopen van eigen streekproducten. Wilgenhart wordt omgeven door weilanden met koeien en in deze ambiance vind jaarlijks een zomerfair plaats. Zondag 9 juni, groot terras, ruim 60 kramen en live entertainment. SVR-koor 'Oud Goud' was er al vroeg bij. Op een ruim, overdekt podium klonken precies om 10.00 uur de klanken van het vrolijke, romantische liedje 'Pauline'. Het volgende liedje was echt een meezinger 'Het kleine café aan de haven'. Wel jammer dat, gezien het vroege uur, het aantal bezoekers zich grotendeels beperkte tot familieleden van het koor. Het derde lied was perfect getimed met de weersomstandigheden, 'Laat de zon in je hart'. En zonnig was het tot het laatste lied: 'The Wild Rover'.

Najaar weer nieuwe uitdagingen
De zomer geeft de mogelijkheid om flink te oefenen aan het inmiddels zeer gevarieerde repertoire. Het blijft laagdrempelig, uitsluitend Nederlandse liedjes met veel vertalingen van populaire, voornamelijk Engelstalige liedjes en misschien hier en daar tweestemmig. Het gaat crescendo met het koor, maar nieuwe leden en vooral mannen zijn meer dan welkom. De koormissie blijft overeind als een rots in de branding: 'gezellig met elkaar zingen', waarbij we wel oefenen om het beste van ons te laten horen. Het najaar biedt weer nieuwe uitdagingen. Enkele optredens staan al in de agenda. De toon is gezet.

Ingezonden door Albert Grunwald

Klik op een foto voor volledig beeld