zaterdag 27 april 2019

Molenschot won voor de dertiende keer!

Na het biljartseizoen, dat loopt van september tot april, is de jaarlijkse gemeentecompetitie op 26 april in De Oase in Rijen afgesloten met een lunch voor de 22 deelnemers en hun partners. De feestelijke bijeenkomst werd opnieuw gesponsord door Jumbo. De Boodschap had gezorgd voor een voortreffelijke lunch en daarna reikte wethouder Aletta van der Veen (met zonnebril vanwege een oogontsteking) de Jumbo/Hapers wisselbeker uit.

'De trofee is voor het eerst uitgereikt in 1995,' vertelde Van der Veen na telling van de jaarinscripties. 'En die beker gaat voor de dertiende keer naar Molenschot!' Ook voor de uitreiking van de fraai uitgevoerde kleine bekers mochten de gelukkige winnaars naar de wethouder komen.

Voor het eerst is het jaarfeest in Rijen op een middag gehouden. Voorheen was dat steeds een avond. Waarschijnlijk daardoor waren er nu heel wat  minder aanmeldingen dan voorheen: 44 tegen 77, vier jaar geleden. 'Vanwege afspraken met De Boodschap mag in de avonduren geen gebruik worden gemaakt van de bar in de Oase”, is de verklaring van voorzitter Sjef van Abeelen voor de geringere deelname.

Nog altijd enthousiast

De Rijense voorzitter biljart zelf al vele, vele jaren. Volgens hem zijn er 'biljarters en mensen die nooit een keu zullen aanraken'. Sjef kreeg het van huis uit mee: 'Mijn vader was een fervent biljarter, net als twee van mijn drie broers. De derde raakte nooit een keu aan!'. Hij is nog steeds enthousiast over de sport waarbij het volgens hem niet alleen gaat om  techniek en concentratie maar waarbij ook de psyche van de speler aan bod komt. Wie daar meer over wil weten kan goed bij Sjef terecht: hij kan er boeiend over vertellen! De biljartclub van SeniorenVereniging Rijen telt ongeveer vijftig leden. Daarvan hebben drie teams van elk vier spelers meegedaan aan de dorpen-competitie. Tien biljarters waren ‘reserve’.

Aan het eind van de bijeenkomst bedankte Sjef van Abeelen ieder voor de inzet van 'weer een Sportief jaar'. Ad Jacobs ontving van Sjef een presentje voor zijn niet aflatende betrokkenheid en het nauwkeurig bijhouden van de scores.

De uitslagen

Viertal met de meeste punten:
1. Molenschot-D (Wim, Piet, Jan en Jan) met 948,70 punten
2. Hulten-C: 927,31 punten
3. Gilze-C:  921,18 punten

Viertal met de minste poedels:
1. Hulten-A (Ben, Kees, Ben en Johan) 988 punten
2. Molenschot-A: 1042 punten
3. Gilze-B: 1052 punten

Bekertjes:
Beste speler werd Johan Aarts met 299,28 punten. De beker voor het hoogste gemiddelde ging naar Joseph Wirken met 9,10. De prijs voor de kortste en gewonnen wedstrijd ging eveneens naar Joseph Wirken: 10 beurten met gemiddeld 9.1 punten.

Bijzondere vermeldingen:
- Hoogste serie: Huub Embregts: 35 car.,
- Minste poedels (rel.): Cees Oomen: 193,
- In weekblad: Sjaak van Dongen: 9 keer,
- Meeste poedels: Janus Peijs: 442,
- Laagste gemiddelde: Janus Peijs: 0,21.

RT