zondag 19 juni 2016

Onze Kunstkring bezocht Culemborg

Onze kunstkring liet zich door de theatermakers Ton van Kempen en Nicoline van de Beek rondleiden in Culemborg. Een verslag met foto's.

Op uitnodiging van Ton van Kempen en Nicoline van de Beek kwamen 24 leden op dinsdag 24 mei 2016 in Culemborg terecht. Bij aankomst in De Blauwe Schuur (hun privétheatertje) werden we ontvangen met koffie (met zelfs warme melk) en home made kruidkoek.

Nicoline, verkleed als 17e-eeuwse vrouw met allerlei voorwerpen uit die tijd, bereidde ons voor op het bezoek aan het Jan van Riebeeckhuis.

Eind 1651 vertrok Jan van Riebeeck met zijn gezin naar Zuid-Afrika om ervoor te gaan zorgen, dat daar de bemanning van de vele VOC-schepen goed drinkwater en vers voedsel kon inslaan voor de verdere reis naar o.a. Batavia. In die tijd stierven veel bemanningsleden nog aan scheurbuik! Jan van Riebeeck stichtte het verversingsstation “Goede Hope” op de Kaap.

In De Blauwe Schuur wachtte een warme lunch intussen op ons en daarna ging Ton met ons op pad. Via de dijk, het restant van de oude kasteeltuin en allerlei leuke  straatjes liepen we naar de Grote of Barbarakerk. Onze gids bleef maar vertellen! Over Catharina Alida van der Dussen, de vele verbouwingen, het orgel, de klok.  We liepen langs een synagoge, een kerk voor Oud-Katholieken, een binnenpoort en het Stadhuis naar het Elisabeth Weeshuis.

In de mooie weeshuistuin las Nicoline voor uit een boekje met verhalen van oud-bewoners.  Al waaide er af en toe een frisse wind, het bleef droog. In het gezellige Weeshuiscafë kon iedereen zelf kiezen van welke heerlijk uitziende taart hij of zij een punt bij de koffie of thee wilde hebben. Nicoline, die  theatermaakster is en als vrijwilligster regelmatig met bewoners van zorginstellingen, (die o.a. voor het lekkere gebak hier zorgen) toneelstukjes instudeert, had prachtige verhalen hoe rechtlijnig, en daarom soms komisch, mensen met een beperking kunnen reageren. Intussen liep het al tegen vijven en enkele leden gingen toch nog snel even een deel van het museum bekijken.

Het was echt een heerlijk dagje uit!