donderdag 06 juni 2024

Op de fiets naar orgelmuseum Dansant

Woensdagochtend 5 juni om 9.00 uur vertrokken twee groepen van elf leden van SeniorenVereniging Rijen voor de jaarlijkse fietstocht. Dit keer had Johan Broers een mooie tocht uitgestippeld naar het orgelmuseum Dansant in Hilvarenbeek.

Ad Kuijten was één van de deelnemers: "Precies om 11.00 uur kwamen we aan bij het orgelmuseum Dansant in Hilvarenbeek. Op die plek was vroeger een aardbeienveld. Nu is er een industrieterrein. Het begon ooit met een Harley Davidson motor, dat werd geruild tegen een orgel. Nu staan er zeven grote orgels. De toegangsdeur komt van een stoomcarrousel. De antieke orgels werden in danszalen gebruikt in België rond 1900, zoals ‘de 14 Billekens’, genoemd naar de zeven dochters van de eigenaar uit Zandhoven. Mooie dansmuziek van de Sound of Music; Edelweiss, do-re-mi…

De gasten betalen voor consumpties en mogen dansen. Aan de Amsterdamse grachten, de orgelman, tulpen uit Amsterdam…mooie orgelmuziek om op te dansen.

Na een fantastische uitleg, koffie met een wafel met slagroom en een advocaatje met slagroom, vertrokken we om 13.00 uur richting Biest-Houtakker. Aan het kanaal stonden picknicktafels in de zon. Een prima rustplek om onze meegenomen boterhammen op te eten.

Langs het Wilhelminakanaal passeerden we de Beekse Bergen. In Tilburg genoten we op een terrasje van een laatste consumptie.

Het was prima droog weer om te fietsen. Gelukkig had bijna iedereen trapondersteuning, want er stond een flinke tegenwind. Rond 16.00 uur kwamen we voldaan weer terug bij de Boodschap. We hebben een leuke dag gehad."

Tekst: Ad Kuijten / Foto's: Johan Broers

klik op een foto voor volledig beeld