zaterdag 17 december 2022
Vrijdagochtend hield Kunstkring Rijen de laatste bijeenkomst van dit jaar. Het thema ‘Escher’ sprak veel leden aan. Er waren niet eerder zóveel belangstellenden (45) aanwezig. De lezing vond plaats in ‘de Huiskamer’, omdat de Oase wegens werkzaamheden niet beschikbaar was.
De lezing duurde twee uur en werd gegeven door Carla van Bree. Carla studeerde aan de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg en aan de Universiteit van Utrecht. Met haar toegankelijke sprekerstalent verzorgt zij cursussen, lezingen, rondleidingen en reizen over kunstwerken van uiteenlopende aard. Zij plaatst de kunstenaars in de context van hun tijd, vertelt het verhaal 'erachter' en opent de ogen van haar toehoorders voor de unieke schoonheid van werken. Het was voor Carla dan ook niet moeilijk om de aanwezigen een boeiend verhaal voor te schotelen. Daarbij kwam het ook tot een leuke interactie; aan de hand van een afbeelding moest het publiek tijdens de koffiepauze raden of Escher links- of rechtshandig was en na afloop kreeg iedereen de opdracht om thuis een Möbiusband te maken.
Maurits Cornelis Escher (Leeuwarden, 17 juni 1898 - Hilversum, 27 maart 1972) was een Nederlandse kunstenaar. Escher is een van de bekendste grafische kunstenaars ter wereld, die bekend is om zijn houtsneden, houtgravures en lithografieën, waarin hij vaak speelde met wiskundige principes. Hij signeerde zijn werk met MCE. Tot op de dag van vandaag fascineert hij door zijn spel met perspectief, ruimte en werkelijkheid.
In diverse musea hangt werk van hem. De hoogtepunten uit zijn oeuvre zijn te zien in ‘Escher in Het Paleis’, in het Kunstmuseum in Den Haag. M.C. Escher creëerde in zijn werk zijn eigen wereld, geïnspireerd door verwondering en bewondering voor de wetmatigheden van de ruimte om ons heen. In zijn meesterwerk Dag en nacht gebruikte hij het grafische karakter van een Hollands polderlandschap voor een metamorfose. Rechte akkers worden ruiten en vervormen geleidelijk tot ganzen. In het topstuk Relativiteit tart M.C. Escher de zwaartekracht. Wat voor de ene mens de bovenkant is van een traptrede, is voor de ander de onderkant. Fantasierijke en vaak humorvolle gedachten kon M.C. Escher feilloos uitwerken tot optische illusies en onmogelijke werelden. Speels, maar met een verbluffende technische precisie.
Klik op een foto voor volledig beeld