zaterdag 13 mei 2023

Verrassend optreden bij Lionsconcert

Zaterdag 13 mei vertrok een bus vol muziekliefhebbers naar het Provinciehuis in Den Bosch. Symfonieorkest TOERMALIJN uit Vugt trad daar op voor een bomvolle zaal. Lionsclub Dongevallei zorgde ervoor dat onze leden gratis naar dit fantastische optreden konden.

Precies op tijd vertrok de bus vanaf De Boodschap naar Dongen, waar nog meer mensen werden opgehaald. Een bus vol dames en heren, een aantal slecht ter been en gebruik makend van een rollator of rolstoel, werden door de chauffeur keurig naar Den Bosch gebracht.

We waren mooi op tijd aanwezig. Nadat de rollators uit de bus getild waren, konden we met de hele groep naar binnen. De hulpmiddelen werden in de gang geparkeerd. Iedereen kon vervolgens zelf een mooi plekje uitzoeken in de grote hal van het Provinciehuis. Er waren zeker honderd personen méér aanwezig dan vorig jaar, zodat er zelfs stoelen bijgezet moesten worden. We werden getrakteerd op koffie /thee en in de pauze op een verfrissend drankje. Het concert begon stipt om 15.00 uur.

Na een welkomstwoordje en het doornemen van het programma door dirigent Willem v.d. Laar werd het stil in de zaal. Het grote genieten kon beginnen. Het was geen zwaar klassieke muziek die de orkestleden speelden. Integendeel, het was een luchtig, vrolijk optreden met diverse soorten muziek. De muziekstukken varieerden van Händel tot Vangelis, van Die lustige Witwe tot de Katermars en van de Second Waltz tot het bekend Het leven is goed in het Brabantse land.

Een fluitensemble speelde twee Oekrainse volksliedjes en dé grote verrassing - vlak voor de pauze – was een extra ingelast optreden van een Oekrainse zangeres die het volkslied van haar land zong. Wat een mooie, krachtige stem en met zo’n gevoel en overtuiging gezongen. Voor zover mogelijk ging iedereen staan. Het respect en empathie bij het publiek was duidelijk zichtbaar en voelbaar. Echt een kippenvelmomentje voor iedereen in de zaal.

Om 17.00 uur was het concert afgelopen. Er volgde een daverend applaus voor de orkestleden, de organisatie en alle vrijwilligers die deze middag mogelijk hebben gemaakt. Tenslotte vertrokken we weer met de bus naar Rijen waar we stipt om 18.00 uur aankwamen. We hebben met volle teugen genoten van een heerlijke middag en gaan volgend jaar graag weer mee!

Klik op een foto voor volledig beeld