zaterdag 10 september 2022

VoorMekaar! viert 1e lustrum

Dagactiviteit VoorMekaar! bestaat vijf jaar. Dit lustrum is in De Boodschap gevierd met alle gasten van VoorMekaar!, alle begeleiders en alle chauffeurs. Ook de ondersteunende organisaties en samenwerkingspartners uit het sociale domein waren aanwezig. Burgemeester Alssema vertegenwoordigde de gemeente.

Na een heerlijk kopje koffie met gebak sprak voorzitter Adriaan Brouwers een welkomstwoord. Hij stond stil bij de ontwikkelingen in de laatste vijf jaar en belichtte nog eens de doelstelling: ouderen samenbrengen, die door hun beperkingen niet meer zelfstandig activiteiten kunnen ontplooien, hun contacten met anderen aan het verliezen zijn en dientengevolge vaak alleen thuis zitten. De dagactiviteit vindt plaats in Vita, zodat de gasten daar ook lotgenoten kunnen ontmoeten.

Voorzitter Brouwers bedankte de gemeente, die het plan snel ondersteunde. Hij bedankte ook de organisaties die VoorMekaar hebben gesteund en dat nog steeds doen. Naast de gemeente is dat op de eerste plaats Vita, waar we van harte welkom zijn en natuurlijk ook SeniorenVereniging Rijen van waaruit het initiatief gestart is. Ook woonstichting Leijstromen, die voor goede ruimte zorgde in de moeilijke Coronatijd. Bij de oprichting werd dankbaar gebruik gemaakt van de adviezen van de eerder opgerichte dagopvang in Gilze ‘De Ontmoeting’. Dat heeft VoorMekaar! behoed voor diverse valkuilen.

Dat er behoefte bestond aan de dagopvang bleek wel uit de snelle groei. Het aantal groepen moest al snel worden uitgebreid van twee naar vier. De begeleiders en chauffeurs vormen een goede en stabiele groep. Ook een aantal gasten maakt al vijf jaar deel uit van de activiteit. Per week komen er 48 gasten (maximaal). In de loop van de afgelopen vijf jaar hebben 104 gasten gebruik gemaakt van de dagopvang.

De voorzitter eindigde met een lofwoord voor Jeanne de Hoon, die ontzettend veel betekend heeft door haar grote inzet voor en betrokkenheid bij voor VoorMekaar!. Jeanne kon niet aanwezig zijn omdat ze in het hospice verbleef in een laatste fase van een ernstige ziekte. Zij kreeg van de aanwezigen een staande ovatie. Ook burgemeester Alssema sprak de aanwezigen toe. Hij deed dat met humor en met veel waardering. Hij noemde het ‘er voor elkaar zijn’ als het meest essentiële in het leven. Dit herkent hij in VoorMekaar!.

Na een heerlijke lunch werden we in de grote zaal getrakteerd op een verrassend mooi theaterstuk over de jaren 50 met herkenbare liedjes voor allen, die op hoog niveau gepresenteerd werden. Na dit theater hebben we samen nog een glas gedronken en geklonken op Jeanne, waarvan we inmiddels gehoord hadden dat ze in de loop van de dag overleden was.

Ingezonden door Mia Hesemans

Foto’s: Maria Beesems

Klik op de een foto voor groter beeld