Warning: array_shift() expects parameter 1 to be array, boolean given in /var/www/vhosts/sv-rijen.nl/httpdocs/lib/Baakbeeld/Website/Core/Site.php on line 91

Donderdag 12 september vertrok een bus vol SVR-leden naar Antwerpen. Er stond een dagje kunst, cultuur, historie en gezelligheid op het programma. Ans Rennen doet verslag:

Donderdag 12 september had de Commissie Speciale Activiteiten van SeniorenVereniging Rijen een uitstapje naar Antwerpen georganiseerd. Om 9 uur vertrokken we, gewapend met paraplu’s en regenjassen vanaf de Boodschap. John, de chauffeur die ons naar Antwerpen zou brengen bleek ziek. Dat was een kleine tegenvaller want hij zou tevens onze gids zijn. Zonder files arriveerden we vlot in Antwerpen.

Als eerste stond een bezoek aan de Onze-Lieve-Vrouwe-Kathedraal op het programma. We hadden geluk: bij binnenkomst troffen we een gids, die geen afspraken had op dat moment en die bereid om ons gratis een rondleiding te geven. Daar hebben we geen spijt van gekregen. Het begin van zijn verhaal, doorspekt met jaartallen, was pittig, maar gaandeweg ontdekte hij onze interesse in de schitterende, enorme schilderijen van Rubens en tijdgenoten. Door zijn uitleg gingen de voorstellingen op de doeken voor ons leven en maakten nog meer indruk. Voldaan verlieten we de kerk en togen in groepjes naar een van de vele cafeetjes. We hadden rustig de tijd om na te praten en koffie te drinken. Ook de baguettes met hesp en de wafels lieten we ons goed smaken.

Daarna togen we naar Museum meier van den Bergh. Het museum bevat een particuliere kunstcollectie, schitterend geëxposeerd in een speciaal daarvoor gebouwd pand in het Walburgiskwartier. Topstuk tussen al het fraais is natuurlijk het wereldberoemde schilderij ‘De Dulle Griet’ van Pieter Bruegel.

De dag werd afgesloten met een heerlijke maaltijd in Casteren, waarna onze chauffeur, op het afgesproken tijdstip, ons in Rijen terugbracht. Al met al een geslaagde, interessante dag, perfect georganiseerd. Dank aan de Activiteiten Commissie, de chauffeur en de weergoden, die ons goed gezind bleken.

Ingezonden door Ans Rennen

Foto's: Cécile van Almen

Klik op een foto voor volledig beeld